پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم
سرخط خبرها

کودکان، قربانی کمبود دارو | علت عدم تامین دارو در مشهد چیست؟

  • کد خبر: ۱۳۰۶۲۴
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
کودکان، قربانی کمبود دارو | علت عدم تامین دارو در مشهد چیست؟
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تشریح عوامل مهم کاهش محسوس داروهای کودکان و داروهای خاص در این شهر پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها بسیاری از داروخانه‌های سطح شهر با کمبود دارو‌های متداول و همچنین، دارو‌های بیماری‌های خاص مواجه اند و در برابر پرسش زمان تامین این داروها، پاسخی ارائه نمی‌دهند. در این بین دارو‌های سرماخوردگی ویژه اطفال، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین شده است؛ شربت آزیترومایسین، شربت پاراکید (استامینوفن خوراکی کودکان)، شربت سیتریزین، شربت استامینوفن پروفن و اسپری سالبوتامل، تنها بخشی از کمبود وسیع دارو‌هایی است که پزشکان برای سرماخوردگی یا حساسیت کودکان تجویز می‌کنند، اما والدین در تهیه آن عاجزند.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با تایید کمبود این دارو‌ها گفت: مهم‌ترین عامل کمبود دارو‌های سرماخوردگی و به ویژه دارو‌های اطفال، پیک ناگهانی سرماخوردگی و آنفلوآنزا در مشهد است.

دکتر ناصر وحدتی ادامه داد: اکنون بیش از ۳۰ درصد از مردم مشهد به آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا شده اند و همین مسئله، کار را برای تامین دارو سخت می‌کند.

وی افزود: تقاضا برای دارو افزایش داشته است و موجودی‌های فعلی پاسخگوی ما نیست. از سوی دیگر، تولید برخی دارو‌ها در داخل کشور کاهش داشته است و این مسئله باید توسط سازمان غذا و داروی کشور پاسخ داده شود و استان‌ها دخالتی در کمبود یا کاهش دارو‌ها ندارند.

وحدتی تصریح کرد: طی ۷ ماه گذشته کمبود‌هایی در تامین بسیاری از داروها، به ویژه دارو‌های تولید داخل داشته ایم، اما علت کاهش تولید بر ما هم پوشیده است. حال گفته می‌شود برخی مشکلات دارویی تا هفته آینده برطرف خواهد شد.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به طرح دارویار و احتمال کمبود و کاهش دارو براساس این طرح متذکر شد: اصلاح قیمت‌ها براساس طرح دارویار انجام شده و جدیدترین اصلاحیه قیمت روی دارو‌های آنتی بیوتیک اعمال شده است. سازمان برنامه و بودجه، پول طرح دارویار را پرداخت کرده است و بنابراین مشکلی در این طرح نیست.

وحدتی ادامه داد: اکنون سازمان تامین اجتماعی است که به علت طلب ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی‌ای که از دولت های پیشین تاکنون دارد، مشکلاتی را در پرداخت به موقع حق بیمه به حوزه دارو به وجود آورده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد وظیفه توزیع دارو در این شهر خاطرنشان کرد: هر دارویی که از تهران برای ما ارسال می‌شود، بلافاصله با نظارت معاونت غذا و دارو، در اختیار شرکت پخش دارو قرار می‌گیرد و ما هیچ دارویی را نگه داری نمی‌کنیم. اما اگر مشاهده می‌شود که دارویی در بازار نیست، ارتباطی با عدم توزیع آن ندارد بلکه قطعا آن دارو موجود نیست.

گفتنی است با توجه به دستور رئیس جمهوری مبنی بر تامین آنتی بیوتیک‌های کودکان و دستور تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار برای تامین آن به بانک مرکزی، هنوز این دستور به دلایلی همچون نه درصد ارزش افزوده، عوارض گمرکی و ارز محقق نشده است و باید دید چه زمانی نیاز‌های دارویی مردم در داروخانه‌های تامین خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->